Parkování ve čtvrté městské části jako problém

Kam s ním? Tak se ptal Jan Neruda nad starým slamníkem na vyhození na konci 19. století. Na Praze 4 na začátku 21. století touto otázkou spíše řešíme problém kde večer zaparkovat svůj automobil. Zvláště na sídlištích, postavených v dobách s úplně jinými standardy na vybavení pro individuální dopravu, vidím situaci nejhorší. A na sídlišti Pankrác si mohou skutečně zoufat, protože zde vznikají další mamutí administrativní nebo obytné kolosy – některé dokonce s podporou radnice Prahy 4 a skoro všechny s oslavnými ódami v tisku vlastněném panem Babišem. Co se týče problému s parkováním, osobně jsem zvolil život bez automobilu. V Praze i po republice se zásadně pohybuji veřejnou dopravou. A nikdy jsem s tím problém neměl. Chápu ale, že pro většinu občanů je to nepraktické a nepoužitelné.

Koalice vyšachovala opozici z rozhodování

A kde je tedy řešení? Pomohou nám zóny placeného stání? Na Praze 4 stále nebyly zavedeny – nikoli však díky rozhodnutí radnice, ale kvůli neschopnosti místní vládnoucí koalice (Strana zelených / KDU-ČSL / ODS / Starostové-Tučňák / Hnutí pro Prahu) najít finální podobu a prosadit si její realizaci. Starosta Petr Štěpánek se těžko může vymlouvat na naschvály magistrátu, když jeho strana je součástí koalice i na hlavním městě. Opoziční zastupitelé na Praze 4 byli z debaty o parkování prakticky vyloučeni, protože koalice neumožňuje otevřít tento bod na zastupitelstvu (stejně jako v minulosti o regulaci hazardu). Všechna rozhodnutí se konají za zavřenými dveřmi rady městské části nebo spíše ve starostově kanceláři a sekretariátu. Mimochodem, komise rady Prahy 4 pro dopravu, řízená předsedou ze Strany zelených, se problémem zón placeného stání zabývala naposledy před rokem, a to jen v rovině informativní.

S dalšími mrakodrapy se situace jen zhorší

Část veřejnosti zóny placeného státní podporuje, část před nimi varuje. V principu hodně záleží na konkrétních podmínkách jejich provozu. Samospasitelným a dlouhodobým řešením ale zřejmě nejsou. Obecně totiž platí, že když povolujete stavbu dalších a dalších mrakodrapů a obytných souborů, situace s parkováním se může logicky spíše zhoršovat. Je proto třeba, aby politici a úředníci ovlivňující celkový rozvoj Prahy, změnili priority! Mají se stavět především zdravotnická a sociální zařízení, školky a jesle, kulturní domy, parky a sportovní areály, knihovny, tramvajové trasy, metro – a ne pořád jen betonové, skleněné a železné věžáky a obchodní centra. Politici a úředníci nesmějí stát v předklonu před developery s miliardami na účtech. O rozvoji města se musí rozhodovat podle veřejného blaha jeho obyvatel, a ne podle výše úplatků a zákulisního lobování. 

Ing. Petr Horálek

Autor je zastupitel MČ Praha 4, text byl otištěn v časopise Vaše 4.

Vytisknout